مرد بریتانیایی فک‌اش را از ترس دندانپزشکی از دست داد!

By February 17, 2021 No Comments

این علامت هشداردهنده سبب شد آقای ویلکینسون ۵۱ساله به ناچار به دندانپزشکی مراجعه کند. در عکس فک‌اش یک حفره سیاه مشاهده ‌شد. پس از اینکه او را برای معاینات بیشتر به بیمارستان دندانپزشکی چارلز کلیفورد فرستادند، پزشکان بعد از دو نمونه‌برداری به وجود یک تومور آملوبلاستوما در فک پایین پی بردند.

مِل، همسر آقای ویلکینسون می‌گوید: «من سال‌ها سعی کردم برای او وقت دندانپزشکی بگیرم؛ اما می‌ترسید و متقاعد نمی‌شد. گاهی دچار بوی بد دهان بود و من فکر می‌کردم درست مسواک نمی‌زند تا اینکه لکه‌های خونی که روی بالش دیدیم نشان دادند موضوع جدی است.»

پزشکان بعد از تشخیص وجود تومور آملوبلاستوما در فک آقای ویلکینسون به او گفتند که هرچه زودتر باید جراحی کند. چرا که ممکن است به سایر اجزاء صورت مانند بافت جمجمه و چشم‌ها و بینی یا ریه‌ها آسیب وارد کند. چرا که این تومور در مواقع نادری بدخیم است.

بنابراین این مرد ۵۱ ساله طی یک جراحی، ۹۰ درصد فک پایین و بیشتر دندان‌هایش را از دست داد و جراحان باقی‌مانده فک او را با صفحه‌های تیتانیومی به هم متصل کردند. آنان در مراحل بعدی تصمیم دارند از استخوان پای بیمار به فک‌اش پیوند بزنند.

پس از این جراحی، بیمار برای ۳ ماه مجبور بود از طریق لوله‌ای که از بینی، راهی معده‌اش شده بود تغذیه شود که سپس با یک لوله PEG جایگزین شد.

تصور OPG آقای ویلکینسون پیش از انجام جراحی

این بیماری آن‌قدر به آقای ویلکینسون لطمات جبران‌ناپذیری وارد کرده که او حالا در دوران نقاهتش، یک گروه اینترنتی برای حمایت از افراد دچار بیماری مشابه ایجاد کرده و می‌کوشد علاوه بر افزایش آگاهی افراد نسبت به این تومورهای نادر، برای خیریه تحقیقات سرطان استخوان کمک جمع می‌کند.

آملوبلاستوما چیست؟
آملوبلاستوما یک اختلال نادر و خوش‌خیم است که سبب ایجاد تومور در بافت استخوانی، معمولاً در فک پایین و گاهی فک بالا می‌شود. به گفته سازمان ملی اختلالات نادر آمریکا (NORD) این بیماری در تمام سنین و در زنان و مردان به صورت مساوی مشاهده می‌شود و تنها یک درصد تومورهای فک از این نوع هستند.

علائم این بیماری شامل ورم، درد استخوان، از دست دادن دندان‌ها، اختلال در صحبت کردن، زخم دهان و انسداد تنفسی هستند. در بسیاری از موارد آملوبلاستوما اطراف دندان عقل ایجاد می‌شود. دلیل اصلی این بیماری مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد آسیب به فک و دهان، التهابات و عفونت‌های دندان و لثه، عفونت‌های ویروسی، کمبود پروتئین و املاح معدنی از عوامل ایجاد این تومور باشند و بهداشت دهان پایین به رشد آن کمک می‌کند.

گفتنی است اگرچه آملوبلاستوما با سرعت کمی رشد می‌کند و خوش‌خیم است، گاهی ممکن است تهاجمی باشد و بافت‌های اطراف فک، از جمله سینوس‌ها، کاسه چشم، اعصاب و رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین تشخیص و درمان زودهنگام آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش دیلی‌میل، دارِن ویلکینسون که در سن ۲۰ سالگی خاطره بدی از کشیدن دندانش داشت، علی‌رغم مشاهده علائمی مثل سستی استخوان فک‌اش که او را از خوردن غذاهای جامد بازمی‌داشت، ۳۰ سال به دندانپزشکی نرفت تا اینکه روزی روی بالشت خود لکه‌هایی از خون مشاهده کرد. این علامت هشداردهنده سبب شد آقای ویلکینسون …