خانه | ایمپلنت | ایمپلنت دندان یک روزه
ایمپلنت دندان یک روزه

ایمپلنت دندان یک روزه

آنچه می خوانید! ...

آیا می دانید ویژگی های ایمپلنت دندان یک روزه یا فوری چیست؟ در این مطلب قصد داریم که در رابطه با این نوع ایمپلنت با شما عزیزان صحبت کنیم. با ما همراه بمانید.

ایمپلنت یکی از مهمترین روش های ترمیم دندان است که امروزه در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این روش با مزایا و معایبی همراه است که به آنها باید توجه داشت.

از طرف دیگر باید اشاره کنیم که ایمپلنت با روش های مختلفی برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از انواع آن تحت عنوان ایمپلنت دندان یک روزه شناخته می شود که به آن ایمپلنت فوری نیز می گویند.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت به روش پانچ یکی از روش های ایمپلنت است که در آن روکش بلافاصله بر روی پایه ایمپلنت نصب می شود و نیازی به ایجاد وقفه در خصوص نصب روکش بر روی پایه نیست. زمانی که روکش موقت بر روی پایه ایمپلنت نصب می شود باید مدت زمانی در حدود 3 الی 4 ماه بگذرد تا شرایط برای نصب روکش دائمی ایمپلنت فراهم شود و متخصص روکش های موقتی را با روکش های دائمی جا به جا کند.

شرایط ایمپلنت یک روزه

متقاضیانی که قصد استفاده از روش ایمپلنت را دارند و می خواهند ایمپلنت دندان یک روزه مورد استفاده قرار دهند باید شرایط مورد نیاز برای انجام این کار را داشته باشند. اصلی شرایط لازم در این زمینه نیز از قبیل زیر است:

  • مناسب بودن طول و عرض استخوان بیمار برای ایمپلنت
  • وجود تراکم استخوانی مورد نیاز
  • نیاز به ترمیم دندان های جلویی یا اصلاح طرح لبخند

در صورت وجود این شرایط متقاضیان می توانند که ایمپلنت یک روزه را به کار ببرند.

ایمپلنت فوری
ایمپلنت فوری

انواع روش های کاشت دندان یک روزه

ایمپلنت فوری و ایمپلنت دیجیتال را میتوان با 2 روش مختلف در داخل دهان قرار داد و آن را نصب کرد. در واقع جراحی مورد نیاز برای انجام این کار متفاوت است که میتوان آن را به صورت لیزری یا ساده انجام داد. در روش لیزری از دستگاه لیزر برای جراحی ایمپلنت و قرار دادن پایه ایمپلنت در فک استفاده می شود که به کار بردن لیزر و تجهیزات جدید موجب می شود تا زمان مورد نیاز برای قرار گرفتن ایمپلنت در دهان کاهش یابد و در مدت زمان کوتاه تری بتوان آن را در دهان نصب کرد.

اما روش دیگری که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد ایمپلنت سنتی است که در این روش از ابزارها و تجهیزات ساده و سنتی پزشکی استفاده می شود و اجزای ایمپلنت فوری در دهان قرار داده می شوند.

مزایای ایمپلنت فوری

ایمپلنت یک روزه با مزیت های زیادی همراه است که مهمترین مزایای آن از قبیل زیر شناخته می شوند:

  • کاهش میزان درد
  • کاهش مدت زمان جراحی
  • قرار گرفتن روکش بر روی پایه به صورت آنی و بلافاصله
  • کاهش دوره درمان
  • کمک به بیماران در حفظ اعتماد به نفس
  • کاهش میزان تورم و خونریزی لثه
  • افزایش زیبایی دندان ها در طول دوره درمان
  • و…
مزایای ایمپلنت فوری
مزایای ایمپلنت فوری

معایب و عوارض ایمپلنت فوری

با وجود آنکه ایمپلنت دندان یک روزه یا فوری از مزایای زیادی برخوردار است اما نمی توان نسبت به معایب آن هم بی تفاوت بود. مهمترین معایب ایمپلنت یک روزه مواردی از قبیل زیر خواهند بود:

  • افزایش هزینه ترمیم دندان
  • عدم مناسب بودن این روش برای همه متقاضیان
  • نیاز به فراهم شدن عوامل مختلف برای موفقیت آمیز بودن جراحی

تفاوت ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری

ایمپلنت دندان یک روزه و معمولی تفاوت های زیادی با هم دارند که این موارد موجب شده تا این دو نوع ایمپلنت از هم مجزا شوند. اصلی ترین تفاوت ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری در مراحل جراحی است؛ زیرا در روش ایمپلنت معمولی پس از آنکه پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود باید مدت زمانی حدود سه تا چهار ماه بگذرد تا متخصص قادر به قرار دادن روکش ایمپلنت در فک باشد. در حالی که در ایمپلنت فوری روکش و پایه همزمان در دهان قرار می گیرد و میان نصب روکش بر روی پایه وقفه ای ایجاد نمی شود.

از دیگر تفاوت های موجود میان این دو روش باید به هزینه ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری اشاره کنیم. زیرا ایمپلنت فوری در مقایسه با نوع معمولی گران قیمت تر است و نیاز به صرف هزینه بیشتری برای متقاضیان دارد.

برای استفاده از ایمپلنت فوری محدودیت های بیشتری وجود دارد و متقاضیان باید شرایط لازم برای استفاده از آن را داشته باشند؛ در حالی که در ایمپلنت معمولی محدودیت های کمتری وجود خواهد داشت.

علاوه بر این مسائل باید اشاره کنیم که در ایمپلنت معمولی میزان درد و خونریزی و جراحت بیشتر از ایمپلنت دندان یک روزه یا فوری خواهد بود و طول دوره درمان در روش معمولی بیشتر از ایمپلنت فوری خواهد بود.

ایمپلنت معمولی برای همه دندان های فک قابل استفاده است اما از ایمپلنت فوری معمولاً برای دندان های جلویی و اصلاح طرح لبخند استفاده می شود.

مراحل کاشت ایمپلنت یک روزه

مراحل کاشت ایمپلنت یک روزه
مراحل کاشت ایمپلنت یک روزه

برای کاشت ایمپلنت فوری لازم است تا بیمار یا متقاضی ایمپلنت به پزشک مراجعه کند و تحت بررسی پزشک قرار بگیرد. پس از آن در صورتی که بیمار شرایط لازم برای ایمپلنت دندان یک روزه را داشته باشد، این امکان وجود دارد که پزشک ترمیم دندان های او را به روش فوری انجام دهد.

در این خصوص آزمایشات مورد نیاز و عکس‌برداری های لازم انجام می شود و سپس روز جراحی برای بیمار مشخص می شود که در روز تعیین شده عملیات جراحی و قرار دادن پایه و روکش موقت ایمپلنت انجام می گردد. سپس با گذشت چند ماه از جراحی اولیه روکش موقت با روکش دائمی تعویض می شود و مراحل ایمپلنت فوری به اتمام می رسد.

ایمپلنت فوری برای چه افرادی مناسب است؟

استفاده از ایمپلنت آمریکایی و یک روزه یا فوری را میتوان برای کسانی از قبیل زیر مناسب در نظر گرفت:

  • کسانی که قصد ترمیم دندان های جلویی را دارند
  • افرادی که می خواهند به اصلاح طرح لبخند بپردازند
  • کسانی که در اجتماع زیاد حضور پیدا می کنند
  • افرادی که با مشکل از بین رفتن اعتماد به نفس رو به رو هستند
  • افرادی که شرایط لازم برای ایمپلنت دندان یک روزه را داشته باشند
  • کسانی که از عهده پرداخت هزینه ایمپلنت فوری بر آیند
  • افرادی که در محدوده سنی مناسبی قرار گرفته باشند
  • و…

مراقبت های بعد از ایمپلنت فوری

تمامی کسانی که ایمپلنت را برای ترمیم دندان های خود به کار می برند باید مراقبت های بعد از آن را رعایت کنند تا به بهبودی کامل برسند. اصلی ترین مراقبت هایی که در این دوره باید انجام شوند مواردی از قبیل زیر هستند:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مصرف مرتب داروهای تجویز شده از سوی پزشک
  • پرهیز از استعمال سیگار و دخانیات
  • استفاده مرتب از نخ دندان و دهان شویه
  • مسواک زدن مرتب دندان ها
  • پرهیز از دندان قروچه
  • و…

قیمت ایمپلنت دندان یک روزه

ایمپلنت دندان یک روزه در مقایسه با ایمپلنت معمولی گران قیمت تر است. اما هزینه دقیق و مشخص این روش متأثر از عوامل مختلفی است که باید به آنها توجه داشت؛ زیرا این مسائل می توانند موجب افزایش یا کاهش هزینه ایمپلنت یک روزه شوند. مهمترین مسائلی که در این زمینه تأثیرگذار هستند نیز از قبیل زیر شناخته می شوند:

  • برند و کشور سازنده ایمپلنت
  • جنس روکش ایمپلنت
  • میزان تخصص و مهارت متخصص ایمپلنت
  • تعداد دندان هایی که باید ترمیم شوند
  • شهر و استان محل ترمیم دندان
  • کلینیک دندانپزشکی
  • نوع جراحی ایمپلنت
  • و…

نتیجه گیری

بر اساس مسائل ذکر شده در این مطلب نسبت به ایمپلنت دندان یک روزه یا فوری میتوان گفت که این روش برای کسانی که شرایط مناسب آن را داشته باشند، بسیار ایده آل و مناسب خواهد بود. اما به خاطر داشته باشید که ایمپلنت فوری را در کلینیک های دندانپزشکی مناسب و زیر نظر بهترین متخصصین انجام دهید تا نتیجه رضایت بخش از آن دریافت نمایید. زیرا مهارت پزشک در این زمینه بسیار مؤثر واقع می شود و کیفیت کار تحت تأثیر آن خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به این موضوع و برای انجام ایمپلنت فوری در مجموعه ” ویکتوری دنتال ”  با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

آیا ایمپلنت فوری برای دندان های عقب مناسب است؟

استفاده از ایمپلنت دندان فوری برای دندان های جلویی و اصلاح طرح لبخند بسیار رایج است زیرا این دندان ها قابل رویت هستند و اگر از ایمپلنت معمولی برای آنها استفاده شود تا زمان ساخت روکش دائمی ایمپلنت جلوه مناسبی در دندان ها ایجاد نمی شود.

در حالی که به کار بردن این روش برای دندان های عقبی خیلی رایج نیست و توصیه نمی شود. زیرا این دندان ها قابل رویت نیستند و زیبایی دهان و دندان را بر هم نمی زنند.

با این وجود به کار بردن روکش موقت ایمپلنت فوری در خصوص دندان های عقبی فقط موجب تحلیل رفتن استخوان و لثه آنها می شود.

آیا ایمپلنت یک روزه را میتوان با بیمه درمانی به کار برد؟

یکی از رایج ترین پرسش ها نسبت به ایمپلنت فوری توانایی و یا عدم توانایی در استفاده از بیمه درمانی برای پرداخت هزینه آن است. خوشبختانه در چند سال اخیر شرایطی فراهم شده است تا هزینه مربوط به ایمپلنت را بتوان توسط بیمه درمانی پرداخت کرد.

با این وجود کسانی که تحت پوشش بیمه درمانی از انواع تکمیلی هستند و با شرکت های معتبر بیمه در همکاری اند از این امکان برخوردار خواهند بود که بر حسب نوع بیمه خود هزینه های ایمپلنت فوری را کاهش دهند. لازم به ذکر است که میزان کاهش هزینه ها و مخارج توسط بیمه به نوع بیمه درمانی و شرایط آن بستگی دارد که متقاضیان میتوانند در این جهت از شرکت بیمه راهنمایی های بیشتری دریافت کنند.

تاثیر تورم بر نرخ ایمپلنت فوری چگونه است؟

همانطور که می دانید کشور ما تحت تأثیر تورم و فشارهای اقتصادی زیادی است. این مسائل در زمینه های مختلف تأثیرات منفی به همراه دارند که بر روی نرخ ایمپلنت دندان یک روزه نیز مؤثر واقع می شوند و میتوانند موجب افزایش قیمت در ایمپلنت فوری شوند.

زیرا در صورت افزایش تورم، نرخ واردات تجهیزات و مواد اولیه ایمپلنت بالا می رود و به این شکل متقاضیان باید با پرداخت هزینه بیشتر از این روش استفاده کنند. بنابراین اگر نگران این موضوع هستید حتماً هر چه سریع تر از ایمپلنت برای ترمیم دندان های خود بهره ببرید تا با افزایش قیمت رو به رو نشوید.

آیا ایمپلنت فوری باعث آسیب دیدن دندان های مجاور می شود؟

روکش موقت که در ایمپلنت فوری به کار می رود در مقایسه با روکش دائمی با دقت و ظرافت کمتری ساخته و نصب می شود. به همین دلیل زمانی که روکش موقت ایمپلنت فوری در دهان قرار می گیرد ممکن است که موجب آسیب دیدن دندان های مجاور شود و منجر به پوسیدگی این دندان ها گردد. به همین دلیل استفاده از روکش های موقتی برای ایمپلنت دندان یک روزه در همه شرایط مناسب نخواهد بود و باید شرایط ایده آل برای نصب آن در دهان وجود داشته باشد.

ایمپلنت فوری بهتر است یا ایمپلنت دیجیتالی؟

ایمپلنت آلمانی به قرار گرفتن روکش بر روی پایه ایمپلنت به صورت فوری و آنی گفته می شود؛ در حالی که ایمپلنت دیجیتالی یک روش جراحی برای نصب پایه ایمپلنت در فک است که برای آن از ابزارهای پیشرفته پزشکی استفاده می شود. بنابراین نمی توان ایمپلنت فوری را با ایمپلنت دیجیتالی مقایسه کرد. زیرا دو موضوع کاملاً متفاوت از هم هستند که در جایگاه خود از مزیت های زیادی برخوردارند.

بهترین سن برای استفاده از ایمپلنت فوری چه موقعی است؟

از نظر پزشکان و متخصصان که در حوزه ایمپلنت فوری فعالیت می کنند سنین 25 تا 50 سالگی به عنوان بهترین سن برای ایمپلنت فوری شناخته می شود. زیرا در این دوره استخوان فک و لثه شرایط بهتری برای ایمپلنت دندان یک روزه یا فوری خواهد داشت.

روکش موقت چگونه ساخته می شود؟

روکش موقت با استفاده از مواد اکریلیکی و مواد فلزی مخصوص ساخته می شود که ظاهری شبیه به تاج دندان طبیعی دارند و جایگزین آنها می شوند. برای قرار گرفتن روکش موقت بر روی پایه تیتانیومی ایمپلنت نیز معمولاً از چسب های مخصوص استفاده می گردد.

لازم به توضیح است که روکش های موقتی به صورت پیش ساخته برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که روکش های دائمی بر اساس سایز و اندازه دندان های طبیعی بیماران سفارش داده می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره تکمیلی با تلفن های مطب تماس حاصل فرمایید

آنچه می خوانید! ...

مشاوره

دیدگاه‌ها
3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیشتر بخوانید ...
ایمپلنت اینترالاک
ایمپلنت اینترالاک

ایمپلنت اینترالاک یکی از برندهای معتبر در صنعت ایمپلنت دندان است که به‌خاطر نوآوری و

ایمپلنت‌ بایوهورایزن
ایمپلنت‌ بایوهورایزن

ایمپلنت‌ بایوهورایزن (Biohorizon) یک شرکت پیشرو در زمینه تولید و توسعه فناوری‌های دندان و ایمپلنت‌

ایمپلنت زیمر
ایمپلنت زیمر

ایمپلنت زیمر (Zimmer Biomet) یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های جهانی در زمینه تولید تجهیزات